بررسی بازنمایی تصویر زن در ادبیات نمایشی مشروطه و سیر تطور آن
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده علیرضا شاه علی
- استاد راهنما کامران سپهران
- سال انتشار 1391
چکیده
پایان نامه حاضر به بررسی بازنمایی تصویر زن در ادبیات نمایشی عصر مشروطه و سیر تطور آن می پردازد. فرضیه نخست ما مبتنی بر این نظر است که شخصیت زن در ادبیات نمایشی پیش از مشروطه تنها در نسبت با نیازهای مرد هویت یافته است اما در دوران مشروطه شخصیتی مستقل یافته است. این فرضیه با فرضیه دیگر ما که بر تاثیر حرکت های آزادیخواهانه غرب بر گفتمان نمایشنامه نویسان مشروطه خواه در رابطه با نقش زن مطرح است پیوستگی دارد. این پژوهش به دنبال دست یافتن به طرحی دقیق از میزان تاثیر اندیشه غربی بر ذهن و زبان نویسندگان عصر مشروطه در راستای پی افکندن الگویی برای زن جدید می باشد. به این منظور ابتدا طرحی از اتفاقات عصر مشروطه نمایش داده شده و سپس به آراء کسانی که در وارد کردن تصاویر تازه از زن از طریق نوشتار فعالیت داشته اند رجوع کرده ایم. در امتداد این موضوعات به سراغ نمایشنامه نویسان این دوران به عنوان منابع اصلی رفته ایم.ردیابی نوع نگاه و شخصیت زن در آثار این نمایشنامه نویسان عدم انعکاس تصاویر زن غربی را به عنوان الگو نمایش می دهد. دوران تاریخی مورد تحلیل ما اگرچه عنوان عصر مشروطه را بر خود دارد، اما این بازه تاریخی محدود به جنبش مشروطه نیست. بازه تاریخی مورد نظر ما از سالهایی که مقدمات شکل گیری فرهنگ مشروطه شکل می گیرد آغاز و تا زمانی که هنوز ذهن و زبان نویسندگان در فضای منبعث از فرهنگ مشروطه به خلق آثار می پردازند ادامه دارد. روش ما در این رساله توصیفی- تحلیلی بوده است و بر اساس توصیف کیفی آثار ، تحقیق خود را ساماندهی کرده ایم. روش گردآوری اطلاعات در این رساله مطالعه اسنادی بوده است. واژگان کلیدی نمایشنامه، مشروطه، زن، بازنمایی
منابع مشابه
زن و هویت آرمانی در ادبیات مشروطه
ادبیات سنّتی ایران بر خلاف آموزه های قرآنی و سنّت معصومین علیهم السلام برای زن حرمتی درخور و شأنی به سزا قائل نمی شد. در این نگاه زن همچون وسیله ای برای خدمت به مرد و پر کردنلحظات او به شمار می رفت، بدون این که از حقوق مساوی برخوردار باشد ویا اینکه حتّی حقّی برایاعتراض داشته باشد. بعد از جریان مشروطه این نگرش دگرگون شد. زنان برای احیای مطالبات حقوقیخود اقدام کردند، مردان نیز به انصاف گرائیدند. رس...
متن کاملبررسی خاستگاه ادبیات تعلیمی منظوم و سیر تطور و تحول آن در ایران
ادبیات شاخصههای محتوایی و صوری خاصی دارد. ادبیات تعلیمی نیز از این قاعده مستثنی نیست و از شاخصههای برجسته آن آموزش نکات اخلاقی و تربیتی به شیوه پند و اندرز است که در دایره اهداف رشد و تعالی انسان، خود یکی از حوزههای اخلاقی و تربیتی مهم و وسیع به شمار میآید. از سوی دیگر درونمایههای تعلیمی و اخلاقی چنان با انواع شعر و ادب فارسی درآمیخته است که هیچ یک از انواع ادبی را نمیتوان یافت که از این...
متن کاملبررسی خاستگاه ادبیات تعلیمی منظوم و سیر تطور و تحول آن در ایران
ادبیات شاخصههای محتوایی و صوری خاصی دارد. ادبیات تعلیمی نیز از این قاعده مستثنی نیست و از شاخصههای برجسته آن آموزش نکات اخلاقی و تربیتی به شیوه پند و اندرز است که در دایره اهداف رشد و تعالی انسان، خود یکی از حوزههای اخلاقی و تربیتی مهم و وسیع به شمار میآید. از سوی دیگر درونمایههای تعلیمی و اخلاقی چنان با انواع شعر و ادب فارسی درآمیخته است که هیچ یک از انواع ادبی را نمیتوان یافت که از این...
متن کاملزن و هویت آرمانی در ادبیات مشروطه
ادبیات سنّتی ایران بر خلاف آموزه های قرآنی و سنّت معصومین علیهم السلام برای زن حرمتی درخور و شأنی به سزا قائل نمی شد. در این نگاه زن همچون وسیله ای برای خدمت به مرد و پر کردنلحظات او به شمار می رفت، بدون این که از حقوق مساوی برخوردار باشد ویا اینکه حتّی حقّی برایاعتراض داشته باشد. بعد از جریان مشروطه این نگرش دگرگون شد. زنان برای احیای مطالبات حقوقیخود اقدام کردند، مردان نیز به انصاف گرائیدند. رس...
متن کاملتصویر زن «مُخَدَّره» (پردهنشین) در ادبیات جاهلی
یکی از ویژگیهای جامعۀ جاهلی عرب، اعتقاد و پایبندی به حفظ و صیانت زن در حوزۀ پوشش است. این مسئله گاه - فراتر از پوشش - در قالب مجموعه رفتارهایی ذیل عنوان پردهنشینی زن با کاربرد و مفاهیم وسیعتری در شعر و لغت عرب به تصویر کشیده شده است. شدت پوشش، اختلاط کمتر با مردان، عفت و عزت، شرم و حیا و مانند آن از ویژگیهای یک زن پردهنشین در ذهن عرب جاهلی بوده و این موضوع با خانهنشینی مطلق یا حبس خانگی ...
متن کاملدوگانگی تصویر الکتر در ادبیات نمایشی قرن بیستم فرانسه
دوگانگی شخصیت یکی از موضوعات ادبی است که پرسوناژ را بر اساس شخصیت چندگانه اش ترسیم می کند. این دوگانگی شخصیت وسیله ای است برای بیان دیدگاه دو بعدی طبیعت بشر که ما بین خیر و شر در نوسان است. تعمق در ساختار تصویر دوگانه چهره های اساطیری یونان باستان نقطه ی آغاز نظرات فلسفی، تاریخی، روانشناختی، اجتماعی و ساختارگرایانه است که تا زمان حال ادامه دارند. در میان کهن الگوهای ادبی، زنان اساطیری توجه و تخ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023